Regionale hulp in de praktijk: het succesverhaal van EK Interieurbouw

Edwin Kusters – EK Interieurbouw

De diversiteit aan sectoren die EK Interieurbouw mag bedienen is indrukwekkend: van particulieren tot de zakelijke dienstverlening, zorg en retail. Wat normaal gesproken de kracht van zijn bedrijf is, wordt in de coronacrisis tegen hem gebruikt. Want ja, tussen al die verschillende soorten bedrijven zitten ook ruimtes zoals restaurants, fysiopraktijken en kantoorpanden. Juist diegene die het hardst getroffen worden door alle maatregelen. Of Edwin Kusters – eigenaar van EK Interieurbouw uit Grave – bij de pakken neer ging zitten? Zeker niet. Lees hier zijn succesverhaal!

Het is crisistijd
Toen Edwin 12 jaar geleden zijn bedrijf oprichtte in economische crisistijd, had hij niet gedacht dat ooit nog een keer mee te maken. De periode vóór de coronacrisis draaide zijn bedrijf goed. In 2019 heeft Edwin zelfs nog flink geïnvesteerd in nieuwe machines. Mede door deze grote investering heeft Edwin de afgelopen periode als pittig ervaren. Hij vertelt: “Je investeert behoorlijk en dat geeft meer financiële druk. Die druk moet je natuurlijk wel kunnen dragen en op het moment dat de economie zo extreem keldert, dan wordt de situatie er niet echt beter op. Het brengt veel stress met zich mee, ja. Je hebt je maandelijkse vaste lasten en die moet je wel kunnen opbrengen. Ook wanneer de omzet daalt.”

Financiële klappen
Helaas ging de afgelopen periode gepaard met meerdere annuleringen van klanten. Logisch natuurlijk, maar ontzettend jammer voor EK Interieurbouw. Over het effect van de crisis op zijn bedrijf vertelt hij: “Vooral bedrijven zeggen hun geplande opdrachten af en dat hakt er goed in. Daardoor draai ik minder omzet dan normaal. Ik had bijvoorbeeld een opdracht van een restaurant, maar die ondernemer gaat op dit moment natuurlijk geen investeringen doen. Daarnaast heb ik ook een annulering van een bedrijf ontvangen waar we de kantoorinrichting mochten verzorgen. Nu iedereen thuiswerkt heeft dat geen prioriteit meer. Met dit soort tegenvallers, is het vrij pittig. Toch vond ik de komst van een intelligente lockdown – in plaats van een volledige – prettig, want daardoor mocht ik in ieder geval wél werken.”

Stof tot nadenken
Ondanks de gehele situatie bleef Edwin optimistisch. De crisistijd bracht hem juist de broodnodige tijd om na te denken. Opgewekt vertelt Edwin: “Natuurlijk was ik in eerste instantie enigszins in paniek, omdat er onzekerheid is voor alles en iedereen. Maar mijn medewerkers en ik kunnen gewoon doorwerken en ik heb nog klussen op de plank liggen. Ik ben geen moment bang geweest dat ik moest sluiten en failliet zou gaan.” Via een tip van de Rabobank in Boxmeer kwam Edwin in contact met het Future Fit programma, georganiseerd door Ondernemerslift+. Het Future Fit programma helpt ondernemers om het bedrijfsmodel aan te passen naar de nieuwe werkelijkheid. Edwin zegt hierover: Future Fit heeft mij flink wakker geschud. Je wordt gedwongen om na te denken, in positieve zin!”

Het Future Fit programma is opgericht ter ondersteuning van start-ups, scale-ups en mkb-bedrijven in Noordoost-Brabant om door de coronacrisis te komen. Future Fit is een ondersteuningsprogramma dat helpt om je businessmodel aan te passen en in te spelen op de veranderingen in de markt.

Sturen op de toekomst
Edwin vertelt geïnspireerd verder over het Future Fit programma: “Ik heb het programma als zeer intens ervaren. Kijk, je onderneemt wel, maar niet voldoende toekomstgericht. Grootse plannen om een eigen product te ontwikkelen heb ik al langere tijd in mijn hoofd, maar ik ga altijd mee in de orde van de dag. Future Fit heeft hier verandering in gebracht. Nu bekijk ik mijn plannen vanuit een helicopterview. Dit resulteerde in een uitwerking van mijn idee om tandarts-behandelblokken op een vernieuwende manier in de markt te zetten. Het beste inzicht dat Future Fit mij heeft gegeven? Dat je jezelf los moet trekken van het dagelijkse werk en tijd vrij moet maken voor je bedrijf. Ze zeggen ook niet voor niets: vier dagen in je bedrijf werken en één dag áán je bedrijf werken.”

Extra hulp via NOW en TVL
Omdat het coronavirus de overheid dwong maatregelen te nemen die ongetwijfeld effect hebben op de economie, is tegelijkertijd met de maatregelen een nood- en steunpakket voor werkgevers en zelfstandigen gelanceerd. Edwin is geschrokken hoe financieel kwetsbaar je bent wanneer je tegenslagen te verwerken hebt. Edwin vertelt dankbaar: “Als die regelingen er niet waren geweest, dan werd het ongetwijfeld erg krap bij vele ondernemers. De TVL en NOW-regeling zorgen ervoor dat je overeind blijft. Het heeft echt geholpen en daar ben ik heel blij mee.”

NOW | De NOW-regeling helpt werkgevers die als gevolg van het coronavirus kampen met omzetverlies (ten minste 20%). Zij kunnen bij het UWV een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten en hiervoor een voorschot ontvangen.
TVL | De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) is voor mkb-ondernemers en zelfstandigen die door de coronamaatregelen veel omzet verliezen, maar wel doorlopende vaste lasten hebben. Bedrijven met minder dan 250 medewerkers krijgen een subsidie voor hun vaste lasten.

Grootse plannen
Blij is Edwin ook met de onvoorwaardelijke steun van zijn vrouw door de jaren heen. “Van onschatbare waarde” zegt hij daarover. Daarnaast is Edwin verheugd over het feit dat hij ondanks een negatieve heersende tendens, toch kansen ziet om zichzelf te verbeteren. Edwin: “Ik ben blij dat Future Fit om mijn pad is gekomen, een ware wake-up call.” De negatieve tendens weerhoudt Edwin er ook niet van om na te denken over de toekomst. Hij heeft twee concrete plannen: “Ik ben bezig met een bedrijfspand. Straks wil ik mijn woning en bedrijf op één locatie hebben. De werkplaats wordt van Uden naar Grave verhuisd. Daarnaast ga ik de behandelblokkenlijn zeker in de markt zetten. Hier wil ik in de nabije toekomst mee opvallen!”

Bent u als ondernemer naar aanleiding van dit artikel nieuwsgierig geworden naar het Future Fit programma? En bent u benieuwd of het programma wellicht ook wat voor u kan betekenen? Meer informatie vindt u op de website van Ondernemerslift+ en aanmelden kan nog steeds!
Stoom ook uw bedrijf klaar voor de nieuwe werkelijkheid en meldt u aan.

Delen

Publicatiedatum: 10 december 2020