‘Netwerken is van levensbelang voor ondernemers’
Sinds 2015 is Jonica de Bruijn als business developer werkzaam voor OndernemersLift+. In de afgelopen jaren heeft zij talloze startende ondernemers geholpen om hun bedrijf verder te laten groeien. ‘Ik geniet van de bubbelende energie, die vrijkomt bij ondernemers, als zij door nieuw inzicht vanuit kennis of met een nuttig contact weer een stapje verder komen met hun bedrijf’, vertelt Jonica.
Waar ligt je kracht in het ondersteunen van start-ups?
‘Ik richt mij binnen OndernemersLift+ vooral op vraagstukken over agrifood,
retail, marketing en innovatie. Zelf heb ik de opleiding Voeding &
Marketing aan de Hogeschool Limburg gedaan. Daarna heb ik ervaring opgedaan in
de gehele bedrijfskolom, eerst als zelfstandig ondernemer en daarna bij MKB- en
Grootwinkelbedrijven in de agrifood. Later ben ik als innovatieadviseur gaan
werken bij Syntens en vanuit ZLTO ben ik tegenwoordig bij OndernemersLift+
werkzaam als business developer. Mijn passie voor marketing en innovatie loopt
dus als een rode draad door mijn carrière. Netwerken is van levensbelang voor
ondernemers. Naast horizontaal in de keten is het nog belangrijker om verticaal
in de keten je netwerk uit te breiden. OndernemersLift+ helpt ondernemers graag
aan verbindingen met netwerken waar zij eerder nog geen ingangen hadden.’
Wat zijn je belangrijkste taken en werkzaamheden bij OndernemersLift+?
‘Het begeleiden, coachen en verbinden van ondernemers in de agrifood, ICT en overige sectoren op allerlei terreinen. Ik ben als business developer betrokken bij het Start-up Booster en -Navigator programma en help startende ondernemers bij het valideren van hun propositie in de markt, zowel technisch als commercieel. Verder help ik hen bij het zoeken naar de juiste subsidies en/of alternatieve financieringen.’
Welke start-up is je tot nu toe het meeste bijgebleven en
hoe heb je dit bedrijf verder kunnen helpen?
‘In de afgelopen jaren heb ik veel startende bedrijven voorbij zien komen,
waardoor het moeilijk is om één specifiek bedrijf te noemen. Wat mij wel opvalt
is dat de start-ups van destijds nu graag bereid zijn om tijd vrij te maken
voor nieuwe starters om hun kennis en ervaringen mee te delen. Dat vind ik een
mooie ontwikkeling.’
Publicatiedatum: 27 augustus 2019