Studenten Topklas Ondernemen enthousiast over HAS Booster

De vierdejaars studenten uit de Topklas Ondernemen van HAS Hogeschool nemen op dit moment in drie groepen deel aan het Start-up Booster programma. Daarbij worden zij begeleid door een business coach van OndernemersLift+ en een docent. In de Topklas werken de ondernemende studenten aan hun eigen businessplan, waarna zij in de tweede helft van het schooljaar kunnen afstuderen op hun eigen bedrijf. Drie studenten delen hun eerste ervaringen met het HAS Booster programma.

Sophie Horstink, Topklas Ondernemen

‘Waardevolle toevoeging op de rest van de leerstof’
Sophie Horstink (24) wil in de toekomst zelf appelcider gaan produceren en op de markt brengen. Ze is enthousiast over de nieuwe inzichten die ze heeft opgedaan tijdens de eerste bijeenkomsten van het HAS Booster programma. ‘Ik ben bijvoorbeeld blij met de pitch training om mijn eigen businessplan te presenteren. Dat helpt mij enorm. Maar ook de uitleg over het houden van interviews om een beter inzicht te krijgen in de doelgroep vond ik interessant. Het programma is voor mij een waardevolle toevoeging op de rest van de lesstof.’ De tweede helft van het schooljaar wil ze afstuderen op haar eigen bedrijf in het produceren van appelcider. ‘Mijn ouders hebben een fruitbedrijf, waar ook appels worden geteeld. Verder wil ik een cursus gaan volgen in Engeland om het maken van appelcider onder de knie te krijgen. Daar wordt het ook veel gedronken. In Nederland nog niet, maar hopelijk kan ik daar in de toekomst verandering in brengen.’

‘Adviezen waar ik iets aan heb’
Onder de naam ‘Waards Kalf’ is Ruud Kool (22) al druk bezig met de verkoop van rosé kalfsvlees. Daarnaast wil hij dit schooljaar zijn studie aan de HAS afronden door af te studeren met zijn eigen bedrijf.  ‘In het Booster programma wordt op een meer praktische manier gekeken naar het ondernemerschap dan in de lessen op school. Het programma is erop gericht om deelnemers te helpen bij het opzetten van hun bedrijf’, geeft Ruud aan. In gesprekken met winkeliers krijg ik nu bijvoorbeeld te horen dat zij geen ruimte meer hebben in hun schap om ingevroren producten te verkopen. Tijdens de HAS Booster is toen het idee geopperd om zelf kleine vriezers te leasen en die bij een aantal klanten neer te zetten. Dat zijn adviezen waar ik écht iets aan heb.’

‘Praktisch denken staat centraal’
‘Tijdens het HAS Booster programma staat praktisch denken centraal. Een belangrijke vraag daarbij is: hoe bereik je je klant?’, vindt David Oerlemans. Hij wil een idealistische en impactvolle onderneming opzetten, die eerlijke knuffels produceert en verkoopt. ‘Ik heb veel gereisd en op een van deze reizen heb ik in Kenia een project bezocht waar vrouwen met een verstandelijke of lichamelijke beperking allerlei kunstobjecten maakten van textiel. Daaruit is mijn plan ontstaan om eerlijke knuffels te gaan produceren in sociale werkplaatsen en een deel van de opbrengst hiervan te investeren in het project in Kenia. Daarbij wordt ook het verhaal verteld, waar een deel van de opbrengst naartoe gaat. Ik heb het gevoel dat het HAS Booster programma mij verder kan brengen. Al bij het eerste intakegesprek zijn we gaan kijken hoe we dit idealistische idee kunnen omzetten naar een concreet plan. Inmiddels ben ik druk bezig om te onderzoeken wie interesse hebben om deze eerlijke knuffels te kopen. Ik kijk uit naar de volgende bijeenkomsten van het HAS Booster programma.’

Delen

Publicatiedatum: 15 december 2020