Start-ups OndernemersLift+ gekozen voor JUMP Dream Accelerator

Vijf jonge foodvernieuwers mogen de komende maanden deelnemen aan het nieuwe JUMP Dream Accelerator programma van AgriFood Capital, Rabobank, HAS Hogeschool en Sligro. Vier van hen maken ook deel uit van het programma van OndernemersLift+.

Tientallen jonge foodvernieuwers schreven zich in voor het JUMP-programma. Na een eerste selectieronde mochten tien van hen een pitch houden voor een panel van professionals. Zij beoordeelden de pitchers op het belang van hun plan voor de maatschappij, de realiseerbaarheid en de verwachte impact. Daarnaast moesten de kandidaten de professionals overtuigen van hun eigen toegevoegde waarde in het plan.

Drive
‘We hebben diverse mooie producten en concepten gezien die het verdienen om een acceleratie te krijgen’, aldus Roel Schutten, directeur van AgriFood Capital en voorzitter van het panel. ‘Vooral de drive van de deelnemers viel ons op. Zij willen allemaal bijdragen aan het maatschappelijk belang en weten dit met hun producten en concepten te vertalen in concrete oplossingen. JUMP gaat vijf van hen nu helpen om écht impact te kunnen maken.’ De vijf jonge ondernemers zijn allen afgestudeerd aan HAS Hogeschool. Vier van hen hebben in de afgelopen periode begeleiding gekregen van de business developers van OndernemersLift+ bij het opzetten van hun onderneming. Zij kregen vanuit OndernemersLift+ onder meer hulp bij het aanscherpen van hun businessplan, het pitchen van hun bedrijf en het uitbouwen van hun netwerk.

Volgende fase
Ivo van Dijk van Dreug Worst, die eveneens wordt begeleid door OndernemersLift+, is één van de uitverkorenen die gaat deelnemen aan het JUMP-programma. Zijn worst ligt al in 22 delicatessenwinkels. Varkensboeren die aan hem leveren krijgen een meerprijs, op voorwaarde dat ze deze extra opbrengst investeren in het verduurzamen van hun eigen bedrijf. ‘Ik wil Dreug naar een volgende fase brengen, distributiekanalen vinden, de acquisitie efficiënter inrichten en ook mijn verhaal beter en meer naar buiten brengen’, legt Ivo uit. ‘Daarbij kan ik veel hebben aan coaches die mij helpen om structuur aan te brengen en die weten hoe je een merk opbouwt. Ik kijk er naar uit om met de coaches en de andere start-ups aan de slag te gaan.’

Avontuur
Ook Luuk van der Rijt van Pearl Cocktailpearls wordt gecoacht door OndernemersLift+. Hij heeft parels ontwikkeld met cocktail-smaken, die mensen zelf kapot kunnen prikken om in hun drank te mixen. Van der Rijt wil de Pearl Cocktailpearls in de loop van dit jaar lanceren in de horeca en van daaruit de stap maken naar andere distributiekanalen. ‘Ik denk dat dit programma mij veel kan brengen en hoop op coaches die mij kunnen helpen om dit avontuur aan te gaan’, aldus Luuk. De andere deelnemers aan het programma zijn Chantal van der Noordt (GRUUN), Danny Joosen (Restaurant-5) en Folkert de Jong (JAAPIE Food).

Persoonlijke mentor
In het JUMP-programma krijgen zij een jaar lang een persoonlijke mentor die hen op inhoudelijk vlak begeleidt. Daarnaast kunnen zij rekenen op inhoudelijke en persoonlijke coaching, pressure cooker sessies over vraagstukken waar zij mee kampen, een Food Bootcamp en inspiratie van professionals en hun collega JUMP-deelnemers. De bedoeling is dat de vijf deelnemers tijdens de Dutch Food Week 2020 de eerste uitkomsten van hun traject presenteren.

Delen

Publicatiedatum: 23 januari 2020