Innoveren begint met communiceren: ken jij jouw klant wel?

Als ondernemer zit je altijd vol met ideeën, detecteer je problemen op de markt razendsnel en ben je misschien nog wel sneller in het bedenken van een oplossing voor dat probleem. Je werkt deze oplossing netjes uit, brengt het op de markt en… Niks! Je product of dienst verkoopt niet. Waar is het mis gegaan? Je klant heeft toch een probleem? En jij als ondernemer hebt hiervoor toch een mooie oplossing? In de komende blogreeks nemen we je mee om je te behoeden voor de valkuilen van innoveren binnen ondernemerschap.

90% van de start-ups en innovaties mislukt
Ondernemers: de enthousiaste, initiatiefrijke, bezige bijen van onze samenleving. Altijd bezig met kansen in de markt, innovaties en ideeën in de praktijk brengen. Maar wat als een ondernemer de ins en outs van innoveren niet kent? Dat is helemaal niet erg natuurlijk, maar wel iets om als ondernemer bij stil te staan. Het is helaas een feit dat heel veel start-ups en innovaties niet van de grond komen en tot winstgevend uitgroeien. 90% van de start-ups en innovaties mislukt! Een gigantische verspilling van talent, geld, energie en tijd van de (startende) ondernemer in kwestie.

NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander
De uitspraak ‘Niet Invullen Voor Een Ander’ (NIVEA) is een bekende uitspraak die vaak ten grondslag ligt aan veel communicatievraagstukken in het dagelijkse- en bedrijfsleven. Dit brengt ons bij de eerste valkuil voor startende ondernemers. Als ondernemer denk je te makkelijk voor een klant. De klant heeft een probleem, jij hebt de perfecte oplossing, dus de klant zal dan ook wel bereid zijn om ervoor te betalen. Drie aannames van een ondernemer die zeker werken mits ze ook daadwerkelijk getoetst worden. Echter, de meest gemaakte fout is dat ondernemers vaak meteen aan de oplossing gaan werken, zonder het probleem, de oplossing en zelfs de betalingsbereidheid te checken bij potentiële klanten. Dat betekent jaren van investeren en ontwikkelen tot je een prachtig product hebt ontwikkeld. En dan blijkt ineens dat niemand je product koopt. Jouw potentiële klant denkt namelijk: ‘Als je mij drie jaar geleden had gevraagd waar ik écht behoefte aan had, dan had jij nu een product dat ik zou willen kopen’.

De crux zit in communicatie
Logischerwijs raad je het al: er moet eerst grondig gecommuniceerd worden met de doelgroep waaraan jij als ondernemer je product of dienst gaat aanbieden, voordat je geld en tijd gaat investeren in het daadwerkelijk ontwikkelen ervan. Het begint dus met een goed gesprek aangaan met jouw mogelijke doelgroep. Je ook daadwerkelijk inleven in je doelgroep is daarbij heel belangrijk: laat je eigen ideeën even los en ga écht in gesprek met jouw potentiële klant. Toets en check in dit gesprek dus het probleem, hoe en hoe vaak de klant dit ervaart en welke alternatieve oplossingen de klant al heeft geprobeerd.

Echter, een gesprek aangaan is voor iedereen lastig, ook voor ondernemers. Om in een gesprek te achterhalen of er wel echt een probleem is, een oplossing nodig is en wat de urgentie daarvan is, is het zaak dat je bepaalde interviewtechnieken en methodes beheerst. Daarbij moet je ontzettend goed luisteren naar je doelgroep: mensen begrijpen elkaar eigenlijk bijna nooit. Valideer of je het begrepen hebt door bij je doelgroep gedrag te observeren en te meten. Feitelijk gedrag zegt veel meer dan een mening.

Early evangelists
Tot slot, begin te communiceren met de klanten die het probleem als meest urgent ervaren, ook wel de early evangelists genoemd. Maar hoe vind je die mensen? Hoe kom je erachter welke groep mensen dit is? Je moet vaak je doelgroep of sector al heel goed kennen om deze mensen te vinden. Maar gelukkig hoef je dit niet alleen te doen. Ondernemerslift+ helpt ondernemers met deze methoden en technieken. Hoe pak je het vinden van early evangelists aan? Hoe voer je een goed gesprek met hen? Wat zijn de handvatten die jou als ondernemer gaan helpen bij het opstarten van een succesvolle innovatie of start-up? Raak in ieder geval niet te snel teleurgesteld. Het kan best zijn dat je minstens 50 mensen moet spreken om die ene early evangelist te vinden.

Problem fit
Kortom, het is zo ontzettend belangrijk om een goede grip te hebben op de problem fit. Als ondernemer moet je niet alleen een ontzettend goede oplossing hebben voor het probleem dat volgens jou binnen de doelgroep bestaat. Je moet eerst grondig onderzocht hebben of jouw doelgroep dit probleem ook zo ervaart, aan welke oplossing zij het meeste behoefte hebben en of ze ook daadwerkelijk bereid zijn te betalen voor jouw oplossing. Zonder klanten die bereid zijn te betalen, gaat jouw onderneming namelijk niet van de grond komen. Ga dus als ondernemer altijd even bij jezelf na: ken ik mijn klant al?

Ben jij startende ondernemer en heb je behoefte aan begeleiding om een volgende stap te zetten met je bedrijf? Neem dan contact op met OndernemersLift+ om een afspraak te maken met één van onze business developers via https://www.ondernemersliftplus.nl/aanmelden-check-in/ of door te bellen naar 085-9020209

Delen

Publicatiedatum: 21 juli 2021