Omdat hij vanwege zijn geloof geen varkensvlees mag eten, maar wel graag eens een worstenbroodje wilde eten, startte de Bossche ondernemer Kadir Ahmed in 2014 met de ontwikkeling van worstenbrood met 100 procent rundvlees. Dit mag door iedereen worden gegeten. Deze worstenbroodjes zijn tegenwoordig op honderden locaties in Nederland verkrijgbaar. Daar bleef het niet bij, want met zijn bedrijf ETHNY biedt Kadir inmiddels een breed assortiment aan convenience producten op basis van rundvlees, kip en vis. ‘Wij geven onze eigen touch aan deze producten. Dat valt in de smaak, want ze zijn in steeds meer supermarkten en tankstations te verkrijgen’, vertelt Kadir. ‘Dat heb ik mede te danken aan OndernemersLift+. Zonder hen was ik nog niet zover geweest.’
Net als veel andere bedrijven had ETHNY in 2020 in eerste instantie veel last van de Corona pandemie. ‘Door de sluiting van de horeca zagen wij een deel van onze omzet wegvallen. Dat was een moeilijke periode’, zegt Ahmed. ‘Toch hebben wij onszelf weten te herpakken en hebben we onder meer enkele supermarktketens als klant binnengehaald. Daardoor hebben wij ondanks Corona onze doelstelling voor 2020 gehaald en onze omzet zelfs weten te verdrievoudigen.’
Eerlijke feedback
Hij benadrukt blij te zijn met de steun en begeleiding die hij krijgt vanuit OndernemersLift+. ‘Mijn business developer Rob Stuart heeft mij enorm geholpen door over mijn schouder mee te kijken naar de cijfers, maar ook door eerlijke feedback te geven en onze marktpropositie mee aan te scherpen. Daarnaast ben ik via het netwerk van OndernemersLift+ in contact gebracht met een aantal partijen, waar ik inmiddels ook zaken mee doe. Daardoor heb ik een aantal stappen vooruit kunnen zetten.’
Assortiment uitbreiden
De producten van ETHNY worden al verkocht in de supermarkten van Hoogvliet en DIRK. Daarnaast is het bedrijf in gesprek met nog meer supermarktketens, die interesse hebben om hun producten te gaan verkopen. De ondernemer kijkt met veel vertrouwen uit naar de toekomst van zijn bedrijf. ‘Ik zie steeds meer in dat ETHNY een enorme potentie heeft om verder door te groeien. In de komende jaren willen we daarom ons assortiment verder gaan uitbreiden. We verkopen inmiddels bijvoorbeeld ook wraps, sandwiches, baklava, pizza’s, salades, frikadel- en saucijzenbroodjes met rundvlees, kip of vis. Een breed assortiment maakt ons voor retailorganisaties nog interessanter om mee samen te werken. Komend jaar gaan we daarom door met het ontwikkelen van nieuwe producten en proberen wij om onze omzet opnieuw te verdubbelen.’
Kijk voor meer informatie op www.kadir.nl
Publicatiedatum: 22 april 2021