Eenvoudig feedback verzamelen van klanten of medewerkers met askemo

Hoe krijg je als bedrijf of organisatie eenvoudig feedback van je klanten of medewerkers en zorg je er voor dat er snel kan worden gereageerd op eventuele klachten? De Bossche software start-up askemo, die deelneemt aan het Start-up Navigator programma van OndernemersLift+, heeft hiervoor een slimme oplossing bedacht. 

Roel Schellekens, askemo

Als operationeel directeur van een softwarebedrijf reisde Roel Schellekens de hele wereld over om de implementatie van projecten te begeleiden. ‘Vaak waren mijn teams met 60 tot 70 projecten tegelijk bezig. Dat maakte het erg moeilijk om te weten te komen wat er werkelijk speelde bij bedrijven. Natuurlijk hebben we wel eens een enquête gehouden onder onze klanten, maar vaak kregen we daar nauwelijks respons op. Meestal hoorde ik pas van de problemen als het al te laat was. Vaak lieten klanten de emmer voldruppelen en begonnen ze te klagen als hij overliep. Daardoor is voor mij het idee ontstaan voor askemo’, vertelt Schellekens. ‘Toen ik daarna op Schiphol een feedback-zuil zag waarmee je met één druk op de knop je mening kon geven over een dienst, wist ik hoe ik verder wilde met askemo.’  

Snel optreden bij negatieve reacties 
Askemo vraagt op vaste momenten feedback aan klanten, medewerkers of andere stakeholders. Die hoeven niets te installeren of te openen, maar kunnen online in een paar seconden antwoord geven op de open vraag.  

Schellekens: ‘Een open vraag kan bijvoorbeeld zijn: hoe ervaart u onze dienstverlening? Respondenten krijgen daarna de gelegenheid om hierop te antwoorden en eventueel een toelichting te geven. Askemo verzamelt vervolgens de antwoorden en presenteert die in overzichtelijke rapporten aan de juiste gebruikers. Als er negatieve reacties worden gegeven, dan krijgen de juiste mensen direct een seintje en kunnen zij snel actie ondernemen.’ Naarmate meer data wordt verzameld door askemo, worden ook meer trends zichtbaar. ‘Die informatie kan worden gebruikt bij volgende projecten of andere klanten, zodat bedrijven hier snel op kunnen reageren en kunnen voorkomen dat negatieve gevoelens uitgroeien tot grote problemen.’ 

Frisse ogen 
Via de startersregeling van het UWV kwam de ondernemer in contact met OndernemersLift+. Zij gaven hem de kans om deel te nemen aan het Start-up Navigator programma. ‘Ik ben zelf groot aandeelhouder van askemo en heb daarnaast enkele ervaren mede-investeerders. Maar ik ervaar het als erg prettig om een paar frisse ogen te hebben, die over mijn schouder meekijken en onafhankelijk van adviezen voorzien.’ Business developer Thijs Kuin van OndernemersLift+ heeft regelmatig contact met Roel om de ontwikkelingen in het bedrijf door te nemen. ‘Roel weet wat hij wil, maar het is wel belangrijk om eerst de waarde propositie van askemo duidelijk scherp te stellen. Wie zijn de potentiële gebruikers van askemo en waar hebben zij behoefte aan? Daar is Roel nu volop mee bezig. Op het moment dat hij dit écht scherp heeft, kan hij de volgende stappen gaan zetten naar verdere groei. Ik vind het gaaf om hem daarbij te mogen ondersteunen.’ 

Contact houden tijdens thuiswerken 
Bedrijven en organisaties kunnen op een laagdrempelige manier kennis maken met askemo. Schellekens: ‘Inmiddels maken al enkele tientallen bedrijven gebruik van askemo. De klanten lopen uiteen van een detacheringsbureau tot een advocatenkantoor en van schoonmaakbedrijf tot financieel dienstverlener. Verder merken we dat ook veel partijen askemo gebruiken om op een eenvoudige manier contact te houden met hun medewerkers die in deze tijd verplicht moeten thuiswerken. Als zij problemen ervaren, kan direct contact met hen worden opgenomen. Met askemo kunnen bedrijven stoppen met achteraf evalueren en starten met tijdig bijsturen.’ 

Kijk hier voor meer informatie over askemo.

Delen

Publicatiedatum: 15 december 2020