Docenten duiken tijdens O2LAB training in leefwereld van ondernemers

Hoe ziet de leefwereld van een ondernemer eruit? Voor welke keuzes en beslissingen komt hij te staan? Welke hulpvraag heeft hij? Zes ondernemers deelden onlangs hun persoonlijke verhalen met docenten ondernemerschapsonderwijs van Koning Willem I College, HAS Hogeschool en business developers van OndernemersLift+. Dat deden zij in het kader van het O2LAB-programma, waarin beide scholen nauw samenwerken met OndernemersLift+. 

Het O2LAB-programma, dat mede mogelijk wordt gemaakt door RVO, is erop gericht om ondernemendheid en ondernemerschap in het onderwijs verder te versterken en te koppelen aan de praktijk. ‘Uiteindelijk willen wij hier in de regio het beste ondernemerschapsonderwijs van Nederland gaan verzorgen’, vertelt projectmanager Peter ter Horst van O2LAB Hub Zuid. Om dat voor elkaar te krijgen is het volgens Ter Horst belangrijk dat docenten beter inzicht krijgen in de leefwereld van ondernemers. ‘Iedere persoon is natuurlijk anders. Maar indien docenten een goed beeld hebben van de leefwereld van een ondernemer, dan kunnen zij de leefwereld van ondernemende studenten beter faciliteren.’

Compleet geanalyseerd
Tijdens een tweedaagse training in Vught ging een aantal docenten van Koning Willem I College, HAS Hogeschool en business developers van OndernemersLift+ in gesprek met zes verschillende ondernemers. Daarbij werden de ondernemers compleet geanalyseerd. Wat doet het ondernemerschap bijvoorbeeld met je als mens? En hoe ga je om met tegenslagen? Wat doet het met je als je bijvoorbeeld in financiële problemen zit en trouwe leveranciers niet meer kunt betalen? Of als je het gevoel hebt dat klanten je niet serieus nemen? Het is fijn om zulke zaken met iemand te kunnen delen, maar wat als je geen klankbord in je omgeving hebt om op terug te vallen?

Menselijke kant
‘Ondernemers denken niet alleen in kansen, maar ook in mogelijkheden. Zij nemen dagelijks een groot aantal besluiten en komen soms in een achtbaan van emoties terecht. Maar die menselijke kant blijft nu vaak nog wat onderbelicht in het ondernemerschapsonderwijs’, vindt Ter Horst. ‘Deze training helpt docenten om hier een beter beeld van te krijgen. Het is mooi hoe de docenten van beide scholen hier gezamenlijk mee omgaan. Ik zie bij iedereen de wil en het enthousiasme om in de toekomst in het ondernemerschapsonderwijs meer aandacht te gaan besteden aan de menselijke kant van het ondernemen. Dat is een belangrijke stap voorwaarts.’

Deelnemers aan het woord

‘We zijn deze twee dagen ondergedompeld in de leefwereld van ondernemers. Dat vond ik erg inspirerend’, zegt Anouk van Rossum, business developer bedrijfsopleidingen bij HAS Hogeschool. ‘Het ondernemerschap is veel meer een way of life. Ik heb ook nog meer respect gekregen voor een aantal ondernemers en hun bewuste keuzes om bepaalde risico’s aan te gaan. De kennis die ik in de afgelopen dagen heb opgedaan wil ik zeker ook gebruiken in de nieuwe minor ‘Expedition Entrepreneurship in Agri, Food and Living Environment’, die we binnen HAS Hogeschool op dit moment aan het ontwikkelen zijn. Daarnaast was ook de sfeer en interactie met collega’s van Koning Willem I College en OndernemersLift+ erg goed. Volgens mij kunnen wij veel meer van elkaar leren dan wij op dit moment doen. Die kruisbestuiving is erg interessant.’

‘De omgeving leende zich er uitstekend voor om met de ondernemers en elkaar in gesprek te gaan’, vertelt Yvon van Haren van de Academie voor Media, Art & Performance van Koning Willem I College. ‘De gesprekken hebben mij diverse nieuwe contacten en een nieuwe kijk op de mogelijkheden voor het ondernemerschapsonderwijs gegeven. Wat mij ook opviel is dat er veel overlappingen zijn tussen de skills en vaardigheden zoals wij die op school geven en zoals dat op HAS Hogeschool gebeurt. Ik denk dat de studenten van beide scholen verrijkend kunnen zijn voor elkaar. Hoe mooi zou het zijn als ondernemende studenten van beide scholen de kans krijgen om over de schutting te kijken bij elkaar. OndernemersLift+ geeft de studenten bovendien de gelegenheid om stapje voor stapje verder te groeien in hun ondernemerschap. Daarnaast lijkt het mij erg zinvol en waardevol om de verhalen van de ondernemers ook te laten horen aan studenten van het Koning Willem I College. Ik heb enorm veel zin na te denken over hoe wij sommige zaken ook kunnen gaan toepassen binnen de  Academie voor Media, Art & Performance van Koning Willem I College.’

Delen

Publicatiedatum: 21 oktober 2021