De digitale vrachtbrief (e-CMR) van Collect + Go uit ’s-Hertogenbosch is bezig aan een stevige opmars. ‘In maart van dit jaar heeft de Rijksoverheid toestemming gegeven voor het gebruik van digitale vrachtbrieven in de Benelux. Dat is het kantelpunt geweest voor ons bedrijf, want in de afgelopen maanden is ons klantenbestand daardoor vervijfvoudigd en het aantal transacties vertienvoudigd’, zegt Hans Togtema, CEO van Collect + Go. Met steun van OndernemersLift+ wil het bedrijf de komende tijd haar leidende positie in deze markt verder uitbouwen.
Nog veel met papier
Vrachtwagenchauffeurs werken nog veel met papier. Jaarlijks worden in de EU miljoenen vrachtbrieven uitgeprint. Collect + Go digitaliseert dit proces, zodat chauffeurs hun vrachten sneller af kunnen handelen. ‘Een vrachtwagenchauffeur kan met een app op de telefoon of met een boordcomputer zijn vrachtbrief digitaal opvragen. Daardoor kan het papieren proces volledig worden vervangen door een digitaal proces’, vertelt Hans Togtema, CEO van Collect+Go. ’De digitale vrachtbrief is de smeerolie om data makkelijker uit te wisselen. Dit levert transporteurs en verladers niet alleen tijdwinst, maar ook een kostenbesparing op.’
300 miljoen per jaar
Collect + Go rekent een klein bedrag per transactie die wordt uitgevoerd door een transporteur of verlader. Het bedrijf focust zich op dit moment met name op de Benelux. ‘Alleen al in de Benelux zijn jaarlijks 300 miljoen vrachtbrieven in omloop. In eerste instantie richten we ons op deze regio, maar vervolgens willen we het platform ook lanceren in Frankrijk en Duitsland. Met ons platform willen wij dé full service aanbieder worden voor het digitale vrachtbrievenproces voor binnenlands en grensoverschrijdend vervoer in Europa. Steeds meer transporteurs en verzenders willen nu aan de slag met de digitale vrachtbrief. Daarom is het belangrijk dat wij zo snel mogelijk met deze partijen in contact komen.’
Groeiscenario’s
Togtema is positief over de ondersteuning die hij krijgt van business developers Henny van Gurp, Antoine Miltenburg en Raymond van den Bos van OndernemersLift+. ‘Zij hebben ons ontzettend geholpen om onze positionering en onderscheidend vermogen in de markt nog scherper te krijgen. Ook hebben ze ons de tools aangereikt om ons businessmodel goed door te rekenen. Met behulp van de finance navigator van EY rekenen we inmiddels de eerste groeiscenario’s door. Met de funding van OndernemersLift+ kunnen we nu voortvarend aan de slag om het salesmodel te valideren, zodat we ons klantenbestand en het aantal transacties via Collect + Go nog sneller uitbouwen.’
Kijk voor meer informatie op www.collectgo.eu.
Publicatiedatum: 1 januari 2019