Coffee Bite wil impact maken met koeken van koffiedik

Coffee Bite maakt heerlijke koeken die zo’n 80 procent het koffiedik bevatten van één kop koffie. HAS-student Jordy Poppelier sleepte met zijn concept Coffee Bite begin maart een felbegeerde FoodManShip Award in de wacht tijdens de HAS Food Experience. De 23-jarige Poppelier wil na het afronden van zijn studie Coffee Bite graag verder gaan uitbouwen. Daarom neemt hij op dit moment deel aan het HAS Booster programma van OndernemersLift+.

‘Ik drink zelf graag een goede kop koffie. Vanuit die gedachte wilde ik voor het eindproject van mijn studie iets met koffie te gaan doen’, vertelt Jordy Poppelier. ‘Zo is het idee ontstaan om iets eetbaars te gaan maken van koffiedik. Uiteindelijk is dat Coffee Bite geworden: heerlijke chocoladekoeken met stukjes witte chocolade en cranberries waarin zo’n 80 procent koffiedik van één kop koffie is verwerkt.’ Voordat hij begon aan zijn studie Food, Innovation & Design aan de HAS, haalde Jordy al zijn koksdiploma. ‘De kennis die ik daarbij heb opgedaan, komt mij op dit moment goed van pas bij de productie van de Coffee Bite koeken.’

Duurzaam hergebruiken
Uit onderzoek blijkt volgens Poppelier dat in Nederland dagelijks zo’n 365.000 kilogram koffiedik overblijft. ‘Het is mooi dat we een deel hiervan nu op een duurzame manier kunnen hergebruiken. Veel mensen die de Coffee Bite koeken hebben geproefd, vinden ze bovendien erg lekker. Dat is natuurlijk ook belangrijk.’

Verder ontwikkelen en uitbouwen
De koeken van Coffee Bite zijn op dit moment al op enkele plekken verkrijgbaar. ‘Eén ervan is Deli in Nijmegen. Deze delicatessezaak zamelt het koffiedik zelf in en ik verwerk dit voor hen in de koeken, die vervolgens weer in de winkel worden verkocht. Daarnaast zijn de koeken binnenkort ook verkrijgbaar bij de Jan Linders supermarkt in mijn woonplaats Ewijk. De komende maanden ben ik nog druk met afstuderen, maar daarna wil ik Coffee Bite graag verder ontwikkelen en uitbouwen. Ik denk dat Coffee Bite met name voor koffiespeciaalzaken heel interessant kan zijn. De kwaliteit van de koffie die zij bieden aan hun klanten, kun je straks ook terugproeven in hun koekje bij de koffie.’

Groeien als ondernemer
Samen met een aantal andere HAS-studenten neemt Jordy op dit moment deel aan het Booster programma van OndernemersLift+. ‘Dat programma is enorm leerzaam voor mij. Ik ben net gestart als ondernemer en loop tegen allerlei zaken aan, maar heb het gevoel dat ik mooie stappen aan het zetten ben. Bij business developer Bart Hermsen kan ik met al mijn vragen terecht en hij geeft vervolgens eerlijk advies. Bijvoorbeeld over het efficiënt inrichten van mijn productieproces en het opzetten van een liquiditeitsbegroting. Ik merk dat ik groei en meer als ondernemer ga denken over bepaalde onderwerpen. Mijn doel voor de langere termijn is om impact te maken door koffiedik te verwerken in lekkere producten. We zijn gestart met koeken, maar wellicht komen daar in de toekomst nog andere lekkernijen bij.’

Delen

Publicatiedatum: 22 april 2021