De Helmondse start-up Camarillo, die actief is in de hippische sector, won vorig jaar de eerste Dutch Masters Innovation Award. Daarmee kregen zij een deelnamebewijs voor programma’s van OndernemersLift+. ‘Het vermarkten van een product is heel iets anders dan de technische ontwikkeling ervan. Tijdens het Start-up Booster programma van OndernemersLift+ hebben wij geleerd hoe wij onze producten beter in de markt kunnen zetten’, aldus Rikkert Koppes van Camarillo.
Camarillo kreeg de Dutch Masters Innovation Award voor de Camarillo Oko. Dit is een sensor voor de paardensport, die bij een springwedstrijd aan de hindernissen wordt gehangen. De sensor verzamelt data die vervolgens tijdens wedstrijden in beeld worden gebracht. Koppes: ‘Ondanks dat de paardensport heel groot is in Nederland, krijgt het grote publiek voor televisie maar weinig mee van de springwedstrijden.’ Met Camarillo Oko willen wij de beleving voor het publiek vergroten. Hierdoor wordt het ook spannender voor hen om een wedstrijd te volgen. Wij zijn op dit moment bezig om de prototypes van de Camarillo Oko te finetunen. In de loop van dit jaar willen wij hiermee de grote concoursen afgaan. Enerzijds om meer inzicht te krijgen in wat de sensor doet en anderzijds om de data zichtbaar te kunnen maken op een groot scherm. Ons uiteindelijke doel is om de sensor in de toekomst ook als set in combinatie met een app te gaan verkopen. Die kunnen ruiters dan gaan gebruiken bij trainingen om de prestaties van hun paard te monitoren.’
Ontdekkingsreis
De ondernemer noemt de deelname aan het Start-up Booster programma van OndernemersLift+ erg waardevol. ‘De sessies waren intensief, maar wel goed. Achteraf was een aantal dingen heel logisch, maar van tevoren hadden we daar zelf niet aan gedacht. Tegelijkertijd hebben wij veel geleerd van de twee andere bedrijven met wie wij het Start-up Booster programma hebben doorlopen. Het viel mij daarbij op dat startende bedrijven in andere sectoren vaak met vergelijkbare problemen kampen. Tijdens het programma hebben wij geleerd om scherp naar ons eigen bedrijf te kijken. Hoe bereik je je klanten optimaal en welke boodschap wil je op hen overbrengen? Maar ook: hoe zorg je dat je bedrijf financieel gezond blijft in de toekomst? Op dit moment zitten we in het Start-up Navigator programma. Daarbij worden wij één-op-één gecoacht om stappen te zetten met ons bedrijf. Ook dat is voor ons één grote ontdekkingsreis. We zijn blij dat business developer Raymond van den Bos van OndernemersLift+ ons daarbij helpt, waardoor wij een extra tandje kunnen bijsteken.’
Mooie leerschool
Op 13 maart 2020 vindt de tweede editie van het Dutch Masters Innovation seminar plaats waarbij opnieuw de Dutch Masters Innovation Award wordt uitgereikt. ‘Dutch Masters Innovation biedt een podium aan originele, innovatieve en impactvolle hippische ondernemers. In totaal zijn zo’n 50 innovaties in de paardenwereld gescout voor de Award, waarvan er 19 door de eerste selectie zijn gekomen’, zegt Anne Rikmanspoel van HAS Hogeschool. ‘Uiteindelijk mogen drie finalisten tijdens het seminar een pitch houden. Een deskundige jury kiest daaruit een winnaar, die een geldbedrag van 5.000 euro ontvangt en mag gaan deelnemen aan het Start-up Booster programma van OndernemersLift+.’ Rikmanspoel is blij met de samenwerking tussen Dutch Masters, HAS Hogeschool en OndernemersLift+. ‘Voor onze studenten is dit bovendien een hele mooie leerschool. Zij zijn ook nauw betrokken bij de organisatie van het seminar. Tegelijkertijd is het een mooie kans om innovaties in de paardensport een aansprekend podium te bieden.’
Publicatiedatum: 18 februari 2020