‘Brabants ecosysteem heeft Fruitfunk enorm geholpen’

Fruitfunk maakt snoepjes en snacks uit fruit. ‘Iedereen begrijpt dat wij verantwoorde snacks verkopen. Dat hoeven wij niet uit te leggen. Toch is het een flinke klus om Fruitfunk succesvol in de markt te zetten. Daarbij zijn wij enorm geholpen door diverse partijen uit het Brabantse ecosysteem’, zegt Rob de Weert, samen met Daan Schapendonk de oprichter van Fruitfunk.

Het avontuur van Fruitfunk begint in 2014. ‘Daan en ik hebben allebei een verleden in de zoetwaren wereld. We vinden allebei dat de snoepindustrie een verantwoordelijkheid heeft om gezondere producten aan te bieden, maar de gerenommeerde partijen durfden die uitdaging destijds nog niet aan’, legt Rob uit. ‘Daarom besloten wij om zelf gezonde snoepjes van fruit op de markt te brengen. Zo is Fruitfunk ontstaan.’

Vanaf nul begonnen
De oprichting en uitbouw van Fruitfunk ging niet vanzelf. ‘Daan en ik hebben allebei onze baan opgezegd en zijn helemaal vanaf nul begonnen. Ons eerste kantoor was gevestigd in een antikraakpand in Tilburg. Daar zijn we ook in contact gekomen met StartersLift en zij hebben ons enorm geholpen. Wij hebben best veel kennis en ervaring op het gebied van marketing en verkoop, maar al snel bleek dat wij van veel zaken nog onvoldoende kennis hadden. StartersLift heeft ons onder meer geholpen om meer inzicht te krijgen in hoe we zaken het beste konden financieren, maar ook met huisvesting en het op orde houden van onze administratie. Bovendien hebben zij ons in contact gebracht met de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM), die ons destijds een converteerbare lening heeft verstrekt om de eerste producten te kunnen ontwikkelen en orders uit te kunnen leveren.’

Jamfabriek
Doordat Fruitfunk was genomineerd voor de AgriFood Capital Award (die de start-up vervolgens ook won), kwam het bedrijf in contact met de Bossche Investeringsmaatschappij (BIM). De Weert: ‘Zij deden ons het aanbod om ons bedrijf in de Jamfabriek te vestigen, waarbij wij het eerste jaar geen huur hoefden te betalen. Bovendien waren hier meer agrifood bedrijven gevestigd. Dat was voor ons een goede reden om van Tilburg naar ‘s-Hertogenbosch te verhuizen met ons bedrijf. Bovendien kwamen wij via de BIM ook in contact met het Bossche Investeringsfonds en met de business coaches van OndernemersLift+. Fruitfunk was ook de eerste participant in het Bossche Investeringsfonds.’

Business model gevalideerd
Inmiddels telt Fruitfunk zeven medewerkers en maakt het bedrijf een flinke groei door. De Weert benadrukt dat alle partijen in het ecosysteem Fruitfunk hebben geholpen om een aantal lastige hordes te overwinnen. ‘Fruitfunk was direct al een aansprekend product voor iedereen en met hulp van genoemde partijen hebben wij de kans gekregen om ons business model te valideren. Wij hebben optimaal gebruik gemaakt van de faciliteiten die er bestaan in het Brabantse ecosysteem. Daarnaast beschikken wij zelf over het nodige doorzettingsvermogen en hebben wij altijd aan onze eigen visie en ideeën vastgehouden. We hebben de geboden handvatten gebruikt, maar zijn ons er altijd van bewust geweest dat je alles uiteindelijk wel echt zelf moet doen.’

Internationale expansie
Inmiddels zijn de gezonde snacks van Fruitfunk in meer dan twintig landen verkrijgbaar. ‘Een eerste mijlpaal was dat Nederlandse retailers de snoepjes wilden gaan verkopen. Maar al snel werd duidelijk dat internationale expansie nodig is om de schoorsteen te laten roken. Inmiddels is Fruitfunk in de Scandinavische landen een A-merk. Daarnaast zijn onze producten ook verkrijgbaar in Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije, de Baltische landen en zijn er zelfs al enkele orders overzees gegaan naar Nieuw Zeeland, Australië en China. Verder is er een strategische investeerder ingestapt bij Fruitfunk, met een eigen fabriek in Nederland waar onze producten gemaakt worden. De komende jaren zetten wij daarom in op verdere internationale groei met een focus op Europa. De markt van het verantwoord snacken staat nog steeds in de kinderschoenen en biedt daardoor volop kansen. Ons businessmodel is goed schaalbaar en onze organisatie is klaar voor verdere groei in bestaande markten bij bestaande en nieuwe klanten. Daarnaast is het ons doel om gefaseerd ieder jaar één of twee nieuwe afzetmarkten/landen aan te boren.’

Kijk voor meer informatie op www.fruitfunk.com

Delen

Publicatiedatum: 14 september 2022