BeerMate wil einde maken aan wachtrijen bij drankverkoop

Met het idee voor een geautomatiseerde drankuitgiftemachine wist Ralph Bethlem als student aan de Avans-opleiding Business Innovation diverse prijzen en subsidies in de wacht te slepen. Inmiddels heeft hij zijn opleiding afgerond en wil hij deze innovatieve machine nu écht op de markt gaan brengen. Daarom nam hij recent deel aan het Start-up Booster programma van OndernemersLift+.

Vol trots laat Ralph Bethlem zien hoe BeerMate werkt. In hoog tempo worden de glazen gevuld, zonder dat er menselijk handelen aan te pas komt. “In totaal kan de BeerMate BIG (een container met 4 machines) ruim 5.700 glazen bier per uur tappen”, vertelt Ralph Bethlem. “Dat maakt deze machine erg interessant voor bijvoorbeeld cateraars en organisatoren van grote evenementen en festivals. Zij hebben vaak moeite om goede medewerkers te vinden en zijn veel geld kwijt aan loonkosten. Daarnaast kunnen door BeerMate de wachtrijen bij de drankverkoop worden verkort. Dat is één van de grootste ergernissen bij bezoekers van evenementen en festivals, blijkt uit onderzoek. Bovendien kunnen cateraars hierdoor meer afzetten en dus hun omzet vergroten.”

Challenge ‘Het Beste Idee’
BeerMate won begin 2019 de Challenge voor ‘Het Beste Idee’ van de Academie voor Industrie & Informatica van Avans Hogeschool. “Daarna lukte het ons om een MIT-Haalbaarheid en een HBO Take-Off subsidie binnen te halen. Een team studenten van de Avans-minor Machines In Motion heeft vervolgens een eerste werkend prototype van BeerMate gebouwd.”

Inzichten door deelname
Via Business Developer Martijn van Groen van het Avans Ondernemerscentrum kwam Ralph afgelopen zomer in contact met OndernemersLift+ en mocht BeerMate deelnemen aan het Start-up Booster Programma. “Business coach Thijs Kuin heeft ons tijdens dit traject aangespoord om extra goed na te denken over onze waardepropositie en kritisch te kijken naar onze liquiditeitsbegroting. Zo zijn we er achter gekomen welke positionering wij als bedrijf het beste kunnen gaan innemen. We gaan bijvoorbeeld de machines niet zelf produceren of verhuren. BeerMate is de ontwikkelaar en het is aan ons de taak om de machine te vermarkten. Deze inzichten zijn cruciaal. Ik ben blij dat we hebben mogen deelnemen aan het programma.”

BeerMate in winterslaap
De Corona crisis zorgt ervoor dat de plannen voor de introductie van BeerMate nog even worden uitgesteld. Bethlem: “We hebben diverse gesprekken gevoerd met potentiële klanten en ontvangen enthousiaste reacties. Er stond ook een test gepland bij een evenement in een groot stadion, totdat Corona voor de tweede keer roet in het eten gooide. Daarom hebben we besloten om de introductie tijdelijk in de koelkast te zetten en te wachten tot er betere tijden aankomen. We gaan in een winterslaap en zodra de markt er behoefte aan heeft kunnen ze bij ons aankloppen om machines te kopen.”

Delen

Publicatiedatum: 24 december 2020