‘Pieperz moet zich als een olievlek verder gaan uitbreiden’

Friettent Pieperz uit Veghel wil in de komende vijf jaar doorgroeien naar 50 vestigingen. ‘Maar kwaliteit gaat bij ons boven kwantiteit’, zegt formulemanager Guus Haans van Pieperz. Hij is één van de deelnemers aan het Agrifood Scale Up programma van OndernemersLift+.

Pieperz is geen doorsnee friettent. ‘Wij hebben door een veredelaar een eigen aardappelras laten ontwikkelen, de Pieperz 2.0’, legt Guus Haans uit. ‘Onze aardappels worden speciaal voor ons geteeld op kleigrond in Flevoland. Daarbij wordt onze friet 12 millimeter dik gesneden met schil, zodat hij gewoon lekkerder smaakt. Wij eindigen niet voor niets al enkele jaren in de top drie bij de landelijke friettest van het AD. Wij werken dus met een hele korte keten. Dat geldt ook voor onze hamburgers, die worden gemaakt van vlees van brandrode runderen die in de wei hebben gestaan langs de Aa. Daarnaast kunnen bezoekers gewoon lekker gaan zitten bij ons om hun frietjes te eten. Als bedrijf houden wij zoveel mogelijk rekening met onze omgeving.’

Marketingconcept
De grootste uitdaging bij het Agrifood Scale Up programma was om het concept en de formule van Pieperz duidelijk te beschrijven, zodat deze in de toekomst verder uitgerold kunnen gaan worden. Guus Haans: ‘Tijdens het programma is het marketingconcept van Pieperz scherper neergezet. Ook is het operationeel model verder uitgewerkt en is mijn rol als formulemanager nader omschreven. Het programma heeft mij absoluut verder geholpen. Ik heb het grotere geheel nu beter op mijn netvlies en laat mij minder leiden door de waan van de dag.’

Verhelderende inzichten
Hij is eveneens te spreken over de Masterclass Agrifood Marketing, die deel uitmaakt van het programma. ‘Het is mooi om te zien dat ondernemers uit verschillende disciplines toch veel raakvlakken vertonen. De bijeenkomsten waren bovendien goed voorbereid en zodanig opgezet dat ze voor alle deelnemers interessant zijn. Het is erg leuk, leerzaam en nuttig om over deze onderwerpen met andere ondernemers van gedachten te wisselen.’

Olievlek
De uitrol van Pieperz krijgt inmiddels steeds meer gestalte. Guus Haans: ‘Naast onze eerste vestigingen in Veghel en Eerde is er inmiddels een derde vestiging geopend in Eindhoven. Verder staan ook de opening van de vierde vestiging in Oosterhout en de vijfde vestiging op Strijp-S in Eindhoven op de planning. In de komende vijf jaar willen wij doorgroeien naar zo’n 50 vestigingen. Het concept van Pieperz moet zich als een olievlek verder gaan uitbreiden. Daarbij richten wij ons met name op plaatsen met minimaal 25.000 inwoners, waar van alles te beleven is.’

Het AgriFood Scale Up programma van OndernemersLift+, AgriFood Capital en de Rabobanken in de regio is mede mogelijk gemaakt door het ministerie van LNV (ihkv de landelijke Voedselagenda). Het programma helpt ondernemers in de agrifood om hun groeiambitie te versnellen en realiseren. Het programma ondersteunt ondernemers met een compleet groeitraject: van het opstellen van een persoonlijk groeiplan tot een vijfdelige Masterclass Agrifood Marketing van het Lectoraat AgroFood Marketing van HAS Den Bosch. Kijk voor meer informatie op http://www.ondernemersliftplus.nl/agrifood-scale-up/

Delen