Terug naar boven

‘Met een geregistreerd merk sta je sterk’

Merkregistratie wordt door veel ondernemers vaak als een bijzaak gezien, maar is wel degelijk een vitaal onderdeel van hun bedrijfsvoering. “Een ondernemer die zijn merknaam niet heeft geregistreerd, geniet geen bescherming voor het gebruik van die naam”, geeft Pierre Konings van Konings Trademarks uit Geffen aan. Hij adviseert ook startups van OndernemersLift+ over merkregistratie. “Wanneer een andere partij dezelfde naam wel registreert, kan dit vervelende consequenties tot gevolg hebben. Daar zit niemand op te wachten.”

Pierre Konings werkte jarenlang bij Organon als merkdeskundige en startte twee jaar geleden zijn eigen bedrijf Konings Trademarks. “Bedrijven investeren veel tijd en energie in hun bedrijf en de producten en diensten die zij verkopen. Daarmee bouwen zij ook naamsbekendheid op, die een waarde vertegenwoordigt”, vertelt hij. “Dan is het niet wenselijk dat een ander bedrijf dezelfde naam gaat voeren en daar de vruchten van gaat plukken. Of nog erger: de naam zelf registreert en het oorspronkelijke bedrijf sommeert om een andere naam te gaan voeren. Alleen door inschrijving van een merknaam bij het Benelux-Bureau of Europees Merkenbureau krijgen ondernemers merkbescherming. Een registratie bij het Benelux-bureau kost 240 euro. Voor dat geld kunnen ondernemers zich een hoop ellende en frustratie besparen.”

Optreden
Een merkregistratie is tien jaar geldig. “Hiermee kunnen ondernemers makkelijk optreden tegen misbruik van de bedrijfsnaam of namaak van producten. De merkregistratie kan vervolgens elke tien jaar worden verlengd.” Konings adviseert startende ondernemers om hun bedrijfsnaam direct te registreren. “Zij kunnen wel denken dat het nog te vroeg is voor registratie. Maar door dit direct te doen, hebben zij te allen tijde de mogelijkheid om op te treden tegen partijen die bijna dezelfde naam of hetzelfde logo gebruiken. Wanneer zij wachten met registratie, zijn zij misschien te laat.”

Direct vastleggen
Konings Trademarks werkt ook regelmatig samen met OndernemersLift+. Pierre Konings: “Wanneer een innovatieve startup investeerders zoekt, moet hij er allereerst voor zorgen dat zijn merknaam is beschermd. Dat is vaak één van de eerste vragen die wordt gesteld na een pitch. Indien dat niet het geval is, mag de ondernemer zijn huiswerk opnieuw gaan doen en misschien later terugkomen. Maar het beste is om een merk bij de start van een onderneming direct vast te leggen, want met een geregistreerd merk sta je gewoon sterk. Gelukkig zijn steeds meer ondernemers zich daarvan bewust.”

Kijk voor meer informatie op www.koningstrademarks.nl.

 

Deel dit bericht:
DisclaimerSitemap