Trash’ure Taarten verrast met brievenbus lekkernijen

Duurzame bakkerij Trash’ure Taarten had grote ambities voor 2020, totdat Corona roet in het eten gooide. Met steun van OndernemersLift+ pasten Jeanne van Ittersum, Anton van Kooij en Bram Swartjes van het bedrijf succesvol hun businessmodel aan en zien ze de toekomst weer met vertrouwen tegemoet.

Trash’ure Taarten maakt patisserie van fruit en groente, die om diverse redenen anders zou worden verspild, maar nog wel perfect te gebruiken zijn voor het bakken van taarten. Dat doet het bedrijf met statushouders, die door hun migratieachtergrond moeite hebben met het vinden van een baan in Nederland.

Opnieuw beginnen
‘Wij zijn in 2017 op kleine schaal begonnen met Trash’ure Taarten’, vertelt Jeanne van Ittersum. ‘Ik studeerde destijds nog aan de HAS Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch en met ons idee werden we genomineerd voor een Award tijdens de HAS Food Experience. Eerst zijn we op zoek gegaan naar een locatie en naar partijen die ons de juiste grondstoffen konden leveren. In 2019 hebben we voor de eerste keer deelgenomen aan het Start-up Booster programma van OndernemersLift+. Destijds kozen we er voor om ons vooral te gaan richten op de verkoop van gebak bij grotere evenementen en organisaties, zoals de stadsschouwburg. Begin vorig jaar zijn we verhuisd naar een nieuwe locatie en waren we klaar om onze productie flink te gaan opschalen. Maar in maart brak de Coronacrisis uit en ging het hele land in lockdown. Daardoor moesten we op zoek naar nieuwe manieren om ons bedrijf voort te zetten.’

Brievenbus lekkernijen
De compagnons besloten het over een andere boeg te gooien en zich, naast hun bestaande werkzaamheden, ook te gaan richten op brievenbus lekkernijen voor particulieren en bedrijven. Ook namen ze voor een tweede keer deel aan het Start-up Booster programma. ‘Omdat we in feite met een soort nieuw bedrijf bezig waren, hadden we veel redenen om weer mee te doen aan het programma. Dat was erg fijn. Bovendien was het opnieuw erg leerzaam. Voor ons was het vooral interessant om er achter te komen hoe het doorontwikkelde klantprofiel eruit moest komen te zien. Ik denk dat we daar goed in zijn geslaagd. Daarnaast hebben wij nu een beter inzicht in de financiële aspecten van onze bedrijfsvoering. Vóór Corona kregen wij orders van 400 dezelfde gebakjes voor één klant. Nu versturen we per post allemaal verschillende brievenbus gebakjes naar adressen door heel Nederland. Dat vraagt om een hele andere inrichting van onze organisatie en om een andere werkwijze. Desondanks zijn de brievenbus gebakjes wel iets wat wij blijven aanhouden, omdat internetwinkelen de komende jaren blijft doorgroeien. Maar we hopen natuurlijk ook dat we onze producten binnenkort ook weer bij veel evenementen en onze vroegere vaste klanten mogen leveren.’

Delen

Publicatiedatum: 28 januari 2021