Peppelhout brengt populierenbomen weer tot bloei

Peppelhout brengt populierenbomen weer tot bloei

De populier was tot voor kort dé volksboom van Nederland. Eeuwenlang was de boom onmisbaar voor de productie van onder meer klompen en lucifers. In de afgelopen jaren was de populier echter in rap tempo aan het verdwijnen uit het Nederlandse landschap.

De coöperatie Peppelhout werkt daarom, met steun van OndernemersLift+, aan een nieuw maatschappelijk businessmodel om de populier voor het Nederlandse landschap te behouden.

‘In de jaren ’70 werden er jaarlijks zo’n 1 miljoen nieuwe populieren geplant. Tegenwoordig zijn dat er nog maar zo’n 38.000 per jaar. Wij willen dat de populier weer populair wordt’, vertelt initiatiefnemer Job Wittens. Hij vormt samen met Daniëlle Aarts – van de Loo, Jan Frans van Boeckel en Jac Westerlaken het bestuur van de coöperatie Peppelhout. ‘Veel van het stamhout van de populieren wordt momenteel van wordt kan toenemen, wanneer we meer grip op de keten krijgen en zelf toegevoegde waarde gaan creëren.’

Om te weten te komen wat voor producten van populierenhout consumenten graag willen gebruiken, liet Peppelhout eind 2016 de publiekscampagne ‘Populier, het hout van nu’ uitvoeren. Hierop kwamen zo’n 17.000 reacties binnen. Inmiddels wordt het hout gebruikt in de bouw, als gevelbekleding, vloeren en voor dakbeschot. Verder worden ook grafkisten, speelgoed, keukens, meubels en designproducten van het hout gemaakt.

“In 2017 hebben onze leden 250 populierenbomen ingebracht”

Wittens: ‘Particulieren die populieren in bezit hebben, maar ook terreinbeheerders of overheden, kunnen zich aansluiten bij onze coöperatie. In 2017 hebben onze leden 250 populierenbomen ingebracht. Voor elke boom die wordt gekapt, wordt een nieuw exemplaar terug geplant. Een voordeel is dat de populier snel groeit. Binnen 30 jaar zijn de bomen kaprijp. We hebben als coöperatie afspraken gemaakt met een boomrooierij, transportbedrijf, zagerij, werkplaats en drogerij om de bomen (op eigen kosten) te verwerken tot diverse maten planken en balken. Onze ambitie is om in 2020 zo’n 3.000 bomen te kunnen oogsten en herplanten. Op die manier ontstaat er een nieuwe economische impuls om de populier weer meer aan te planten.’

Business Developer Marijn Mulders van OndernemersLift+ noemt Peppelhout een interessante businesscase. ‘Wat Peppelhout feitelijk wil, is met behulp van populieren een stuk historie in het Brabants landschap nieuw leven in te blazen. Als OndernemersLift+ hebben wij hen feedback en advies gegeven bij de opzet van hun businessplan. Daarnaast hebben de mensen van Peppelhout een aantal workshops gevolgd om de juiste focus te kunnen leggen bij de uitvoering van hun plannen. De coöperatie heeft verder een lening ontvangen om de volgende stap in hun ontwikkeling te kunnen zetten en meer mensen enthousiast te krijgen voor hun plannen.’

Kijk voor meer informatie op www.peppelhout.nl

Delen

Publicatiedatum: 1 januari 2019