Terug naar boven

Collect + Go helpt chauffeurs sneller op weg

Vrachtwagenchauffeurs werken nog veel met papier. Jaarlijks worden in de EU miljoenen vrachtbrieven uitgeprint. Met Collect + Go wordt dit proces volledig gedigitaliseerd. Met de data in de documenten helpt dit Bossche bedrijf haar klanten om de vracht sneller af te handelen.  "Dit levert bedrijven niet alleen tijdwinst op, maar ook een kostenbesparing", vertelt Hans Togtema,  CEO van Collect + Go. OndernemersLift+ heeft het bedrijf recent een lening verstrekt, waardoor nieuwe innovaties kunnen worden toegevoegd aan het Collect + Go platform.

In een vrachtbrief wordt de overdracht van goederen tussen de afzender, het transportbedrijf en de ontvanger geregeld. Hierin staan onder meer een omschrijving van de lading, adressen, speciale instructies, de vervoerderscode en handtekeningen. Beroepsvervoerders moeten bij een lading altijd de bijbehorende vrachtbrief kunnen tonen. Het ontbreken van de vrachtbrief wordt in Nederland gezien als een economisch delict. Er staat een boete op van 110 euro. "Een klant die veel samenwerkt met transportbedrijven, vertelde ons dat hij niet wist hoe en wanneer zijn goederen door de transporteur bij zijn klanten werden afgeleverd. Dat bracht ons op het idee voor het Collect + Go platform", legt Hans Togtema uit. Hij richtte toen samen met Jos van Haaren Collect + Go op.  

Efficiënter
De grote ambitie van Collect + Go is om verladers en transporteurs efficiënter te laten samenwerken in de transportketen. "Het zit in ons DNA om efficiencywinst te behalen door de samenwerking tussen bedrijven te verbeteren", stelt Togtema. "Als eerste partij in de markt bieden wij verladers een laagdrempelig model om vrachtbrieven via het Collect + Go platform digitaal aan te bieden aan chauffeurs met een app op hun telefoon of boordcomputer. Daardoor zijn wij in staat om het papieren proces te vervangen door een volledig digitaal proces. Wij willen met ons platform voor afzenders dé aanbieder worden van digitale vrachtbrieven voor binnenlands en grensoverschrijdend vervoer in Europa."

Administratieve proces
Het Collect + Go platform biedt kansen aan verladers en transporteurs om de efficiency in hun bedrijfsprocessen aanzienlijk te verbeteren. Togtema: "Uit onderzoek van NHTV blijkt dat chauffeurs met het gebruik van ons platform tot 30 minuten tijdwinst per stop kunnen maken. Verder wordt een flinke efficiencyslag gemaakt in het administratieve proces bij afzenders en transporteurs. Bovendien kan er na het aftekenen voor ontvangst direct gefactureerd worden, waardoor facturen eerder betaald kunnen worden en het werkkapitaal verbetert. Als je bij een gemiddeld bedrijf uitgaat van 12.500 vrachtbrieven per jaar met een gemiddelde kostenbesparing van twee tot vier euro per vrachtbrief, praat je toch over een bedrag van tienduizenden euro's."

Alternatief
OndernemersLift+ heeft Collect + Go recent een lening van 50.000 euro verstrekt zodat nieuwe innovaties kunnen worden toegevoegd aan het platform. "Daarbij hebben business developer Henny van Gurp en Raymond van den Bos ons geholpen om ons businessplan aan te scherpen. Dat was voor ons zeer nuttig, omdat zij toch naar andere zaken kijken dan wijzelf." 
Collect + Go rekent een klein bedrag per transactie. Het Collect + Go platform wordt in Nederland al door een aantal afzenders gebruikt. Daarnaast is het platform in België ook al beschikbaar als alternatief voor de papieren vrachtbrief. "Alleen al in deze markten zijn jaarlijks 300 miljoen vrachtbrieven in omloop. Daarom gaan we ons eerst richten op de Benelux, maar vervolgens willen we het platform ook lanceren in Frankrijk en Duitsland." 

Kijk voor meer informatie op www.collectgo.eu.

Deel dit bericht:
DisclaimerSitemap