Terug naar boven

CombiTrack helpt kledingwinkels omzet te verhogen

Mede door de toenemende concurrentie van internetbedrijven, hebben veel fysieke kledingwinkels het moeilijk in deze tijd. Daarnaast hebben de winkels nog immer veel last van winkeldiefstallen. CombiTrack Europe heeft in samenwerking met Mojix - een spin off van de Amerikaanse NASA - een systeem ontwikkeld op basis van RFID-chips, dat zorgt voor hogere verkopen in fysieke winkels én online. Het geïntegreerde inktbeveiligingssysteem zorgt er bovendien voor dat kledingdiefstal een zinloze daad blijft. OndernemersLift+ heeft CombiTrack een lening verstrekt om het systeem verder te ontwikkelen.

“Sinds de komst van online webshops bestaan landsgrenzen niet meer en openingstijden evenmin. Consumenten willen op elk gewenst moment informatie kunnen vinden over het actuele kledingaanbod, zowel in de winkel (bricks) als online (clicks)”, vertelt Jacques Hendrikx van CombiTrack Europe. “Kledingfiliaalbedrijven streven naar een uitgekiende mix om verkoop, zowel in de winkels als online, middels OmniChannel mogelijk te maken. Met OmniChannel wordt de consument 24/7 optimaal bediend. Met het CombiTrack systeem kan ieder individueel kledingstuk van fabrikant tot kassa in elk stadium van de supply chain real-time worden getraceerd en gevolgd. De RFID chip bevat de barcodegegevens van het kledingstuk, die met behulp van uitleesapparatuur zelfs op grote afstand kunnen worden gedetecteerd. Hierdoor wordt ook het gehele logistieke proces geoptimaliseerd.”

Correcte voorraad
Een ander voordeel is volgens Hendrikx dat het gebruik van CombiTrack zorgt voor een correcte dus actuele voorraad weergave. “In veel filiaalbedrijven wordt de fysieke voorraad maar een of twee keer per jaar handmatig geteld. Het CombiTrack systeem geeft 24/7/365 de exacte voorraad aan. Daarmee behoren 'Out of Stock' en 'Lost Sales' tot het verleden en wordt de klanttevredenheid vergroot.” OndernemersLift+ heeft CombiTrack Europe een lening verstrekt om het systeem verder te ontwikkelen. Daarnaast hebben de Business Developers Henny van Gurp en Marijn Mulders de ondernemer geholpen bij het aanscherpen van zijn businessplan. Hendrikx: “Zij hebben mij geweldig ondersteund in dit proces en tegelijkertijd heb ik daarbij ontzettend veel van hen beiden geleerd.”

Gigantische markt
De CombiTrack inkthouder met RFID chip wordt na het afrekenen bij de kassa verwijderd, waarna de consument het kledingstuk kan gaan dragen. De ondernemer geeft aan dat er een gigantische markt te winnen is voor CombiTrack. “Alleen al in Nederland zijn er zo’n 123 filiaalbedrijven met maar liefst 5.848 eigen vestigingen die het CombiTrack systeem kunnen inzetten. Zij verkopen gezamenlijk jaarlijks zo’n 30 miljoen kledingstukken. Zodra zij de beschikbare informatie uit het CombiTrack systeem gaan gebruiken, durven wij deze bedrijven een aanzienlijke omzetverhoging én rendementsverbetering te garanderen. Met behulp van het CombiTrack Dashboard' (een transparant rekenmodel), kunnen de leidinggevenden van de filiaalbedrijven de te verwachten rendementsverbeteringen zelf uitrekenen.”

Meerwaarde
De komende tijd wil Hendrikx zoveel mogelijk kledingwinkelketens de meerwaarde van CombiTrack laten ontdekken. "Een demo-opstelling in een kledingwinkel in ‘s-Hertogenbosch is in volle voorbereiding. Geïnteresseerde filiaalbedrijven kunnen het CombiTrack systeem bovendien zonder aanwending van eigen middelen, via operational lease, inzetten. De komende tijd gaan we vol aan de slag om kledingketens te interesseren voor dit unieke systeem."
Kijk voor meer informatie op www.combitrack.fashion.

Deel dit bericht:
DisclaimerSitemap