Terug naar boven

Lola Quinoa 'Gezonde voeding uit de lage landen'

“Er komen ontzettend veel zaken op je af in de startup fase. Dan is het fijn om terug te kunnen vallen op een partij als OndernemersLift+".

Quinoa is een pseudograan dat oorspronkelijk uit de Andes komt, maar inmiddels ook in Nederland wordt verbouwd. “Onze ambitie is dat onze Nederlandse quinoa straks in elke stad of dorp in Nederland met meer dan 20.000 inwoners verkrijgbaar is”, vertelt Rens Kuijten, oprichter van Dutch Quinoa Group (DQG). 

Min of meer bij toeval kwam Rens Kuijten in 2001 voor het eerst in contact met quinoa. “Mijn ouders hadden thuis een boerderij met koeien en wij zochten naar veevoer met hoogwaardige voedingsstoffen voor onze dieren. Via de Universiteit van Wageningen zijn we toen op een proefveldje quinoa gaan telen om het als veevoer te kunnen gebruiken. Daarna werd voor mij al snel duidelijk dat quinoa ook voor de mens een interessant voedingsproduct is”, legt Rens uit. Omdat hij aan de slag ging bij een bedrijf in de veterinaire farmacie, verdwenen zijn plannen met quinoa voor een tijd naar de achtergrond. Tot het begin 2011 weer ging kriebelen. “Ik heb toen eerst een literatuurstudie gedaan. In 2012 heb ik me, met ondersteuning van Nuffield Farming Scholarships en Stuurgroep Landbouw Innovatie Brabant (LIB), vervolgens verder verdiept in quinoa en de mogelijkheden om een Nederlandse keten op te zetten. Ik heb destijds ook een studiereis naar Bolivia gemaakt, hét quinoaland bij uitstek. Omdat de Verenigde Naties 2013 doopten tot het jaar van quinoa, is er in die tijd wereldwijd veel aandacht geweest voor het product. Daarna zijn we aan de slag gegaan om een productieketen voor quinoa op te zetten in Nederland. Gelukkig was er een aantal telers die met quinoa aan de slag wilden. Met hen zijn mijn compagnon en ik begin 2014 begonnen en hebben we DQG opgericht.”

Direct klaar
DQG brengt Nederlandse quinoa op de markt, zowel B2B als B2C. Kuijten: “Onze quinoa is in samenwerking met de Universiteit van Wageningen in Nederland ontwikkeld. Het is een uniek, niet-bitter quinoa-ras dat in Nederland en andere Europese landen kan groeien. Het product heeft een hoge voedingswaarde en kan in talloze gerechten worden verwerkt. De quinoazaden zijn vezelrijk en leveren veel goede eiwitten, vitamines en mineralen. De glycemische index is laag, wat betekent dat de energie langzaam en langdurig vrijkomt. Dit zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel en voorkomt dat je snel weer een hongergevoel krijgt. Bovendien is het makkelijk te bereiden. Je kookt de zaadjes zoals rijst of macaroni met twee keer zoveel water gedurende 12 minuten. Daarna is het direct klaar om in een gerecht op te nemen en gegeten te worden. De zaadjes nemen al het water op, dus je hoeft het niet af te gieten.” De Nederlandse quinoa zaden zijn ook een prima ingrediënt voor de productie van pasta’s, bak- en ontbijtproducten. “Hiervoor hebben we een basisassortiment ontwikkeld, met onder meer (getoaste) zaden, meel en vlokken voor de B2B markt. Voor de B2C markt hebben we het merk Lola Quinoa geïntroduceerd. Lola staat voor ‘low lands’. De quinoa is verpakt in een handige en opvallende melkverpakking in 175, 350 en 750 gram."

Nederlandse teelt
Inmiddels werkt DQG samen met zo’n 40 telers, die verspreid zijn over heel Nederland. Na een aanlooptijd van zo’n anderhalf jaar staat de productieketen goed op poten. "Consumenten kunnen verantwoord genieten van onze quinoa. De keten is volledig traceerbaar, lokaal en de telers ontvangen een eerlijke prijs voor het gewas dat zelfs bijdraagt aan betere bodemvruchtbaarheid. Nu gaan we werken aan een verdere optimalisatie van de keten. Tegelijkertijd is het belangrijk dat we blijven investeren in het vergroten van de bekendheid van Nederlandse Quinoa. Lola Quinoa wordt inmiddels al verkocht bij Albert Heijn en Sligro en de biologisch geteelde variant is sinds kort ook verkrijgbaar bij de supermarkten van Ekoplaza. Desondanks is zo’n 50 procent van de bevolking nog onbekend met quinoa. Dat terwijl het product een enorme potentie heeft en verwerkt kan worden in bijvoorbeeld pasta’s, brood, chips, bier, koekjes, salades of als rijstvervanger. Daarom willen we consumenten met recepten gaan informeren op welke manieren ze het product allemaal kunnen gebruiken. We zien daarbij een belangrijke synergie tussen de introductie in de foodservice/horeca markt en retail.”

Verder ontwikkelen
Kuijten is blij met de begeleiding en support die hij in het afgelopen jaar heeft gekregen van OndernemersLift+. “Er komen ontzettend veel zaken op je af in de startup fase. Dan is het fijn om terug te kunnen vallen op een partij als OndernemersLift+. Mede dankzij hen hebben wij ook kantoorruimte gevonden in de Jamfabriek in ‘s-Hertogenbosch, het hart van AgriFood Capital. Ons doel voor de toekomst is om de belangrijkste speler te blijven op het gebied van Nederlandse quinoa. Tevens willen we ons assortiment met producten op basis van Nederlandse Quinoa graag verder ontwikkelen voor foodproducenten, retail- en foodservicebedrijven. Een andere wens is het verwaarden van onze reststromen. Er liggen dus nog uitdagingen genoeg voor ons.” 

Deel dit bericht:
DisclaimerSitemap