Terug naar boven

'Kracht van de HAS Food Experience zit in de goede ideeën van studenten'

Publicatiedatum: 25-01-2019

Tijdens de HAS Food Experience op 5 februari presenteren ruim tweehonderd vierdejaars HAS-studenten hun afstudeerproject in het food- of agridomein. ‘Voor veel studenten is dit een mooie afsluiting van hun studie, maar voor een aantal studenten is het juist het startpunt voor het opzetten van hun eigen onderneming’, zegt programma manager Mary van Hoek-Hendriks van de HAS Food Experience.

De HAS Food Experience heeft in de afgelopen tien jaar een mooi trackrecord opgebouwd. Diverse projecten zijn na hun presentatie op de HAS Food Experience uitgegroeid tot succesvolle ondernemingen. Een aantal ervan is inmiddels terug te vinden in de schappen van de grote supermarkten, of bij andere bedrijven. Mary van Hoek-Hendriks: ‘Het mooie van onze opleidingen is dat studenten werken aan toepasbare oplossingen, die een grote impact kunnen hebben voor mensen in onze samenleving. Natuurlijk zijn wij trots als studenten vanuit de HAS Food Experience een mooie eerste stap zetten met hun eigen productintroductie of bedrijf. Daarbij werken we nauw samen met een aantal andere partijen, zoals OndernemersLift+. Ook na hun afstuderen volgen wij onze studenten. Via een HBO Take Off subsidie kunnen zij bijvoorbeeld een beroepsopdracht neerleggen bij HAS Hogeschool, waarbij zij met hulp van studenten een haalbaarheidsstudie kunnen uitvoeren naar hun plannen. Het is mooi om deze oud-studenten hier als ondernemer weer binnen te zien stappen.’
 
Onder de indruk
Ook voor ondernemers is het interessant om een bezoek te brengen aan de HAS Food Experience. ‘Bij mijn bezoek vorig jaar was ik behoorlijk onder de indruk van de studenten die er stonden’, zegt Frank Verhoeven, CEO van Vos Logistics. ‘De manier van presenteren, de goede verhalen en zelfbewuste optredens van de studenten spraken mij erg aan. Verder was ik enthousiast over hun creativiteit, ideeën en de manier van uitwerken. Ik denk dat de kracht van de HAS Food Experience vooral in de kwaliteit van de studenten zit; creatieve ideeën, goede uitwerking en overtuigende presentaties. Het leuke is dat een aantal écht door wil met hun idee. Belangrijk is om hen daarin te stimuleren. Als zij er écht mee verder willen, dan komt het ondernemen daarna vanzelf ook om de hoek kijken.’ Hij raadt ondernemers zeker aan om een bezoek te brengen aan de HAS Food Experience. ‘Het is inspirerend en goede studenten met een goed verhaal, verdienen ook een goed publiek om hun ideeën mee te delen. Natuurlijk is het leuk dat familie en vrienden een kijkje komen nemen. Maar ik kan mij voorstellen dat het voor studenten super is als ondernemers interesse tonen en willen doorpraten over hun project.'
 
Trial
Zelf legde Verhoeven tijdens het event contact met Jorellafit en FullCharge, de bedrijven van de inmiddels afgestudeerde HAS-studenten Jordy en Estrella van Toor. ‘Hun verhaal vond ik erg goed en zij zijn ook standvastig. Daarom heb ik hen ook uitgenodigd voor een vervolggesprek bij ons op kantoor. Wij hebben zo’n 1.500 chauffeurs uit verschillende landen op de weg. De vitaliteit van onze medewerkers vind ik erg belangrijk. Daarom wil ik kijken of FullCharge onze mensen kan ondersteunen om gezonder te leven. Doordat zij werken met een app en een systeem van 1-op-1 begeleiding is het op dit moment nog lastig om al onze chauffeurs te gaan begeleiden. Maar we starten binnenkort wel met een trial met dertig medewerkers binnen onze organisatie, die worden begeleid door FullCharge. Op die manier willen wij een goed beeld krijgen van wat het programma inhoudt. Daarna kunnen we het eventueel verder gaan uitrollen in onze organisatie.’

Wilt u de HAS Food Experience bijwonen op 5 februari 2019?
Meldt u aan via www.hasfoodexperience.nl.
 
Deel dit bericht:
DisclaimerSitemap